Per 1 september is Kasper Krzemiński (NautaDutilh) bijzonder hoogleraar Executie- en Beslagrecht aan onze Faculteit der Rechtsgeleerdheid. In een recent verschenen interview in Advocatie legt hij uit wat maakt dat hij zich op dit vakgebied en de praktijk van deurwaarders richt.

Als advocaat en partner Litigation & Arbitration bij NautaDutilh legt Kasper Krzemiński regelmatig beslag, variërend van een partij olie tot aandelen en bankrekeningen van bedrijven. Maar als hoogleraar zal hij vooral naar het rechtsgebied in maatschappelijke context kijken. De nieuwe hoogleraar heeft binnen het executie- en beslagrecht bijzondere aandacht voor de positie van de gerechtsdeurwaarder.

Krzemiński bekleedt de leerstoel een dag in de week, naast zijn werk als advocaat. De leerstoel past zeer goed binnen de rechtenfaculteit van de UvA. Binnen het ACLPA is naast de leerstoelen voor de advocatuur, rechtspleging en het Openbaar Ministerie nu ook het ambt van gerechtsdeurwaarder vertegenwoordigd.

“Terecht,” zegt Krzemiński. “Het is een belangrijk juridisch beroep, dat een centrale rol inneemt in het executie- en beslagrecht. [...] Ik vind het executierecht fascinerend. Het ligt in het verlengde van mijn dagelijkse praktijk en raakt aan alle vakgebieden die ik interessant vind, zoals het procesrecht, vermogensrecht en internationaal privaatrecht. Het gaat bovendien om de inzet van dwangmiddelen en dat raakt aan vragen over rechtsbescherming en toegang tot recht. De verhouding tussen effectieve en efficiënte executie en rechtsbescherming van schuldenaren schuurt een beetje, en dat maakt het juist de moeite waard om over na te denken. Dit is maatschappelijk relevant, gezien de aandacht voor de schuldenproblematiek en goede rechtspleging.”

K.J. (Kasper) Krzeminski

Kasper Krzemiński