Journalist en columnist Folkert Jensma ontvangt van de Universiteit van Amsterdam het eredoctoraat vanwege zijn werk als journalist in het algemeen en de grote aandacht die hij daarbij in het bijzonder besteedt aan juridische vraagstukken.

Zijn erepromotor is Iris van Domselaar. Zij zegt over hem: ‘Jensma is in de afgelopen decennia in zekere zin het rechtsstatelijk geweten geworden van de Nederlandse rechtspraktijk, met altijd ook oog voor het belang van rechtsgelijkheid en effectieve toegang tot recht voor gewone burgers. Daarbij schuwt hij stevige kritiek op juristen niet. Zodoende houdt Jensma de rechtspraktijk voortdurend een spiegel voor.’

Op 11 januari 2024 wordt het eredoctoraat aan Jensma uitgereikt, tijdens de viering van de dies natalis van de UvA. Die dag zal ook Zeynep Tufekci het eredoctoraat ontvangen. Tufekci is Professor of Sociology and Public Affairs aan Princeton University en columnist bij de New York Times en WIRED.