De door de Algemene Raad der Nederlandse Orde van Advocaten opgerichte Stichting leerstoel Advocatuur heeft al enige decennia een bijzondere leerstoel Advocatuur (0,4 fte) aan de Universiteit van Amsterdam gevestigd.

De te benoemen hoogleraar zal onderwijs geven op het gebied van de advocatuur, met een focus op de professionele verantwoordelijkheid van advocaten en op de rol van de advocatuur bij de toegang tot het recht, uitgezonderd de sociale rechtsbijstand.

De leerstoel is ingebed binnen de Afdeling Algemene Rechtsleer van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam, en meer in het bijzonder in het Amsterdam Centre on the Legal Professions and Access to Justice (ACLPA). Meer informatie over de vacature is te vinden op de vacaturepagina van de UvA. De sluitingsdatum om te reageren is 31 oktober 2023.