17 mei 2022
De Amsterdam Law Practice (ALP) is een uniek onderwijsprogramma voor juridisch ervaringsonderwijs voor masterstudenten. Het is gericht op de individuele en persoonlijke ontwikkeling van studenten in de rol van jurist. Studenten leren door in verschillende juridische rollen te stappen, en op deze ervaring te reflecteren vanuit een ethisch kader. In clinics en simulaties wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van juristen en een brug geslagen naar de samenleving en het toekomstige werkveld.
Bij het ALP is een groot aantal medewerkers van het ACLPA betrokken: Rosa Lokin-Möhrlein, Anniek de Ruijter, Gerrit Jan Pulles, Fleur Brockhus, Rachel Rietveld, Linde Bryk en Iris van Domselaar.
Anniek de Ruijter, directeur van de Amsterdam Law Practice, is zeer dankbaar voor de premie en de erkenning voor vernieuwend onderwijs: ‘Er is door veel mensen ontzettend hard gewerkt aan deze ambitieuze onderwijsvernieuwing. De rechtenopleiding is zo groot dat het heel moeilijk is om voor alle studenten over de volle breedte iets neer te kunnen zetten. Deze prijs is een erkenning voor al het extra werk, de motivatie, tijd en aandacht die iedereen in de Amsterdam Law Practice heeft geïnvesteerd.’
Volgens decaan André Nollkaemper en directeur van de Amsterdam Graduate School of Law Mireille van Eechoud wordt het recht in onze samenleving steeds complexer. ‘De focus van rechtenopleidingen lag tot voor kort echt sterk op ontwikkelingen in het positieve recht. Het is ontzettend belangrijk dat studenten ook ervaren wat hun individuele rol kan zijn. Daarin heeft de Amsterdam Law Practice inmiddels een onmisbare functie in ons masteronderwijs.’
Het is uniek binnen de Nederlandse rechtenopleidingen dat de professionele identiteit van de individuele student een centraal leerdoel is. ‘In Nederland is het rechtenonderwijs traditioneel gericht op het leren van het rechtssysteem, de rechtsinstrumenten, de context en de toepassing van het recht. Maar de afgelopen jaren wordt steeds duidelijker dat juist de individuele jurist een groot verschil kan maken voor de inhoud en rechtvaardigheid van het recht,’ vertelt Anniek. ‘Bij aankomend artsen hoort ook een uitgebreid onderwijsprogramma van beroepsreflectie, inclusief ethiek, het oefenen van cliëntgesprekken en coschappen. Dit hoort ook in de rechtswetenschap thuis.’
De grootste uitdaging bij dit onderwijs, dat juist zo gericht is op de individuele ontwikkeling van studenten, is het beschikbaar maken voor grote groepen studenten. Anniek: ‘Het liefst zou ik zien dat we hier al in de bacheloropleiding mee van start kunnen gaan, zodat studenten een doorgaande ontwikkelingslijn kunnen doormaken.’
De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een initiatief van het ministerie van OCW. De premie is bedoeld als teken van waardering voor onderwijsteams die een topprestatie leveren. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling. De Nederlandse Hogeronderwijspremies werden in 2021 voor het eerst uitgereikt. Prijswinnende teams van de Nederlandse Hogeronderwijspremie treden toe tot het ComeniusNetwerk voor onderwijsvernieuwing.